Saturday, July 4, 2009

Jelai Dalam Kenangan...

Pada beberapa hari yang lepas saya berkesempatan berbual dengan Abang Kamil(anak arwah Osmanalim...) tuan punya kedai makan Melati Desa yang terletak di Pekan Jelai...

kesempatan ini saya ambil untuk berbual mengenai peristiwa-peristiwa lampau(semasa saya masih belum dilahirkan dan semasa saya masih kecil) yang pernah berlaku di Kampung Jelai...saya memang mengetahui Abang Kamil ada menyimpan foto-foto peristiwa@aktiviti yang berlaku di Kampung jelai...saya memberi tumpuan yang penuh pada cerita-cerita yang disampaikan oleh Abang Kamil...kerana memang menjadi sikap saya amat menghargai jasa-jasa orang terdahulu...apatah lagi apabila saya mendapat maklumat...Pemuda Kg. Jelai waktu dahulu memang terkenal dengan muafakat dan perancangan aktiviti yang hebat....sebagai seorang bekas pemimpin Pemuda di Kampung Jelai.... diri saya memang ingin mengetahui apakah penyebabnya Pemuda Kampung Jelai pada masa dahulu menempah berbagai kejayaan...

Dikesempatan ini saya paparkan beberapa foto yg saya scan dari Abang Kamil....untuk tatapan mereka yang pernah menjadi warga Jelai khasnya dan pengunjung blog ini umumnya...supaya ianya menjadi satu pengetahuan kepada generasi baru.....dan menjadi nostalgia kepada generasi lama..


Dewan OrangRamai Jelai dulu...masihkah anda tidak bersyukur dengan dewan yang ada sekarang...


Tunku Abdul Rahman sekitar tahun 1958..sedang berkempen di Dewan OrangRamai Jelai...



Pasukan Boria Jelai...duduk(satu dari kiri)Abang Kamil..(lima dari kiri) Sufian Ismail...anak arwah Paklong Mail...(tujuh dari kiri) Kak Norliza...anak arwah cikgu Mat Nor...Berdiri(lima dari kiri)Shahrudin Harun..anak arwah cikgu Harun..



Tunku Abdul Rahman berkunjung ke pekan Selasa semasa kempen pilihanraya yang pertama Tanah Melayu...sebelah kirinya adalah Ustaz Haji ma'yong pengasas sekolah agama Syubaniah...beginilah orang-orang agama dahulu menghormati pemimpin..



Tan Sri P. Ramlee sedang menyampaikan lagu ketika berkunjung ke Jelai sekitar awal tahun 70..Abang Kamil sedang bermain drum...



Seniwati Saloma sedang mendendangkan lagu ketika membuat persembahan di Jelai sekitar tahun 70...Abang Kamil sedang bermain drum mengiringi Seniwati Saloma.....Hebat Abang Kamil nii..


P.Ramlee...ketika berkunjung ke Jelai...lima dari kiri(sebelah P.Ramlee) Pn. Maryam..(isteri Ustaz Mat Batu Kurau)...sekarang membuka perniagaan di Pekan Batu Kurau...boleh tahan jugak yer..masa muda-muda..



Jelai mempunyai kumpulan kugirannya sendiri iaitu "Senandong Ria"...barisan kedua(empat dari kiri)Shahrudin Hashim..(lima dari kiri) Abang Kamil...berdiri(satu dari kiri) Cikgu Rahman..bapa saudara saya..



Kumpulan Orkes El-Suraya dari Medan, Indonesia yang sangat popular di Malaysia(seperti lagu panggilan Kaabah dan selimut putih) pada satu ketika dulu sedang membuat persembahan di Batu Kurau.



Tersenyum sorang-sorang tengok gambar ni.....Paksu Kilat(kanan) dan Abang Kamil..siapa sangka yer...dengan style The Beatles(masa ni the Beatles tengah top...).





Budak-budak Jelai dulu-dulu...duduk dua dari kanan Ismail b. Nusi(Mail Telekom)..



No comments:

-

My photo
Hakikat,Tarikat,syariat,Ahlil Sunnah Waljamaah,Salafi.hidup menabur bakti..jangan kita terlalu tegang hingga berdenting-denting...jangan kita terlalu kendur hingga berdegar-degar...